O výuce řidičů v autoškole Pavel Pelikán

Stačí jen vystrčit nos z domu a rázem jsme v nebezpečí. Mnoho řidičů automobilů si neuvědomuje, že volant v jejich ruce je spouští zbraně a pedály přidávají na kadenci. „Kam tak všichni spěchají?“, říkám si v duchu skoro vždy, když cestuji městem a uskakuji agresivním řidičům z cesty. 

Asi je to dnešní uspěchanou dobou. Nebo prevencí řidičů? Těžko říci. Snad nám poradí pan Pavel Pelikán, majitel známé brněnské autoškoly, se kterým jsem prohodil pár slov nejen o výuce řidičů.

Jak jste již dlouho obrněn trpělivostí a učíte nové řidiče ovládat vozidlo? Kdy jste otevřel autoškolu?
Autoškolu jsem založil 1. 8. 1990.
 
Co Vás vedlo k myšlence založit autoškolu v Brně, proč jste volil takový zodpovědný druh podnikání?
Vždy jsem měl vztah k autům a motorkám, vyučil jsem se automechanikem. Postupně jsem začal řidiče učit v autoškole Svazarmu. Výuce se věnuji již od roku 1972 a když to po revoluci šlo, založil jsem si vlastní autoškolu.
 
Od té doby jste už coby instruktor najezdil mnoho kilometrů. Na silnice vyjíždějí nové a nové modely automobilů, probíhá nějaký vývoj i ve způsobech výuky? Je možná také domácí výuka na dálku například prostřednictvím internetu?
Dnes je možné vyměnit cvičný trenažér za skutečný automobil na cvičišti. Žák autoškoly tak už od začátku výuky ví, co se stane, když pustí rychle spojku nebo když někam narazí, například do kuželu. Domácí výuka možná není. Zákon ukládá povinnost docházky do učebny. Nicméně, teoretická výuka probíhá i na počítačích. Změna je rovněž v tom, že dnes již nejsou povinné jízdy s vlekem.
 
A co chování řidičů, kteří autoškolu navštěvují, jsou poslušní?
Myslím, že je to stále podobné, jako kdysi. Vždy se najdou dobří a špatní, je to o osobním přístupu každého jednotlivce. Rozdíl je znatelný u těch mladších, kteří jsou více agresivní. Už není taková disciplína jako dříve.
 
Než nový řidič vyrazí do ostrého městského provozu, co tomu předchází? Pustit jej tam na první jízdu, to by byla asi pozvánka ke kalamitě.
To samozřejmě nejde. Výuka má několik fází. Ta teoretická probíhá v učebně. Jízdy začínají na cvičišti a když je řidič zdatný, vyráží se do provozu. Nejprve klidnějšími lokalitami a postupně až do města i mezi tramvaje. Brno má výhodu, že v něm jezdí tramvaje, trolejbusy i autobusy zároveń a řidiči jsou na ně již od začátku zvyklí. Řidič, který dorazí do takového města poprvé, tak i přesto, že již řídí dlouho, si není jistý, jak se v provozu mezi tramvajemi chovat.
 
V nabídce máte i kondiční jízdy, je o ně zájem?
O kondiční jízdy zájem vzrůstá. Řidič, který měl svůj řidičský průkaz dlouhou dobu v šuplíku, už pořádně neví, jak se automobil ovládá. Navíc, legislativa se také průběžně mění. Kondiční jízdy bych doporučil alespoň jednou za určitou dobu všem, kteří málo jezdí.
 
Změn ve vyhlášce bylo několik. Setkáváte se doposud s tím, že je někteří řidiči nezaregistrovali?
Je stále dost řidičů, kteří dodnes neví, jak se chovat na kruhovém objezdu, neznají systém zipového řazení a další nová pravidla.
 
Co říkáte na bodový systém?
Na začátku jeho platnosti byly některé přestupky nesmyslné a odměněny přehnaným počtem bodů. Myslím, že má své opodstatnění. Řidiči zbytečně riskují a pak se stávají hrozné nehody. Předjíždějí před kopcem a dělají jiné nebezpečné přestupky. Snažíme se všem vrýt do hlavy, že plná čára je zeď a nelze ji přejíždět.
 
Už jste tu měli řidiče, kteří nasbírali plný počet bodů a přišli o řidičské oprávnění?
Ano a ne málo, bylo jich asi již 50. Museli pak projít znovu přezkoušením a absolvovat určitý počet hodin výuky.
 
Při výuce se potkáváte s řidiči z povolání, jak ti se chovají na silnici?
Je to stejné, jako u ostatních, jsou dobří a špatní. Někteří jsou schopni i telefonovat za jízdy.
 
Zlepšuje se nebo zhoršuje úspěšnost složení závěrečných zkoušek?
Ta se pohybuje zhruba na 80-ti % při první zkoušce. S teoretickými testy nebývá problém, ty se dají naučit. Horší je to s jízdami. Ale když se to nepovede napoprvé, lze to zkusit znovu.
 
Řídí lépe dámy nebo pánové?
Dámy tolik neriskují a nejsou agresivní, tak jako někteří pánové. Ti jsou zase o něco šikovnější při jízdách.
 
Co říkáte na stav vozovek, myslíte, že stavba Dobrovského tunelů ulehčí dopravě v Brně? Některé názory se rozcházejí.
Stav silnic je hrozný, zvlášť vždy po zimě. Tunely dopravě určitě ulehčí, dopravní situace v Brně bývá neúnosná, hlavně ve špičce.
 
Už jsme hovořili o chování řidičů na silnici, jak jsou na tom s technickými znalostmi svých plechových miláčků? Stále se ještě v autoškole učí, kde jsou svíčky motoru i když je dnes těžko vůbec někdo v zaplastovaných krytech nalezne?
Dnes už není potřeba znát to, co dříve. Nová auta si stěží někdo opraví sám na silnici. Motory jsou nabité elektronikou a moc se toho na nich v terénu opravit nedá, pokud jsou vůbec pod krycími plasty vidět. Myslím, že dnešním řidičům stačí vědět, kam se lijí provozní kapaliny. Něco jiného jsou fyzikální zákony a jízdní vlastnosti vozidla, ty by měl znát každý. Technické znalosti jsou stále u zkoušky vyžadovány. Je to přežitek minulé doby a jsem pro jejich zrušení. Jednou se přezkušující jedné slečny dost podrobně vyptával, z čeho se skládá motor, co je svíčka. Ta mu po chvíli technických otázek sdělila: „Pane, všiml jste si, že jsem ženská?“.
 
V Brně je mnoho autoškol, snažíte se něčím odlišit a být napřed?
Máme barevně sladěný vozový park, každý nás také pozná podle sloganu, který je vidět na billboardech, našich autech a také slyšet v rádiích. Jsme jediná autoškola v republice, která se pravidelně účastní svojí prezentací veletrhu Autotec, kde míváme i cvičnou dráhu a slalom. Návštěvníci veletrhu se tak mohou povozit zdarma a vyzkoušet si své řidičské dovednosti. Jako jedni z mála, ne-li jediní, vyučujeme také v angličtině a němčině.
 
Máte v učebně pěkné názorné pomůcky, používáte je i při výuce nebo to jsou jen exponáty na vystavení?
Všechny modely jsou plně funkční a něco už pamatují. Díky nim lze výborně pochopit činnost motoru, řízení, brzd a dalších součástí automobilu.
 
Mohou anglicky a německy mluvící v cizí řeči také složit zkoušku?
Ano, při zkoušce je přítomen soudní tlumočník s kulatým razítkem, který zajistí úřední překlad.
 
Váš slogan je velice známý a dobře zapamatovatelný, jak vznikl?
Složil jsem jej sám se ženou, bylo více verzí, ale zvítězila tato.
 
Je známým faktem, že vozidla autoškoly mají dvoje pedály, jak je to s volantem? Jsou vozidla podobná těm policejním ve známém filmu Četník ze Saint Tropez?
Bohužel, volant máme jen jeden a je napevno. Ale někdy se stává, že po něm lektoři musí rychle sáhnout, aby pomohli řidiči včas zatočit.
 
O jakou výuku je největší zájem, o jakou řidičskou skupinu?
Stále vede skupina B na osobní automobil. Zajišťujeme i výuku řidičů skupin AM, A1, Ao, A, B, RB-C, RC-D, B + E, C + E, kondiční jízdy pro držitele řidičských průkazů, školení řidičů z povolání, řidičů referentských vozidel a řidičů motorových vysokozdvižných vozíků.
 
Všiml jsem si, že provozujete i autopůjčovnu.
Zabýváme se především půjčováním automobilů poškozeným řidičům při dopravní nehodě. Poplatek za půjčení pak hradí pojišťovna viníka, jenž nehodu způsobil z povinného ručení. Jsme schopni zajistit i opravu havarovaného vozidla.
 
Děkuji za rozhovor a přeji Vám mnoho dalších spokojených studentů a mnoho trpělivosti při výuce.
 
Ve dveřích potkávám zájemkyni o výuku z Afriky. Lehce pomáhám s vyplněním potřebných tiskopisů a přihlášky a zároveň si tak potvrzuji, že o výuku v cizích jazycích je zájem. Aby ne, jistě i cizinci se drží sloganu Jízda nocí, jízda ránem, nejlepší je s Pelikánem!
 
Za rozhovor děkujeme portálu Brnovinky, publikován byl na jejich internetových stránkách v příspěvku s názvem Poprvé na čtyřech kolech.