V Brně začala demolice továrny, ustoupí stavbě okruhu

V Brně začala demolicí bývalé továrny další etapa výstavby velkého městského okruhu v úseku Žabovřeská. Místo nyní funguje jako špunt, auta zde v dopravní špičce stojí několik minut. Na demoliční práce naváže rozšíření silnice ze dvou na čtyři pruhy. Tramvajová trať bude vedena částečně ve skále, řekl dnes ČTK Aleš Meřínský z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Podle něj stále platí, že výstavba má začít na přelomu let 2015 a 2016.

Demoliční práce připraví terén na výstavbu. Na místě pracuje speciální bagr. Dnes likvidoval jednu z budov vedle bývalého lomu. Dělníci také ručně rozebírali bývalý tovární komín. Většina budov továrny, ve které byla v minulosti například textilní výroba ještě stojí. K zemi půjdou postupně poslední budovy bývalé osady Kamenný Mlýn, která byla ještě za první republiky vyhledávaným výletním místem Brňanů. Většina domů byla zbořena při výstavbě Žabovřeské ulice za minulého režimu, ty poslední čeká demolice nyní. Podle Měřínského bude zachován pouze kostelík ve skále.
 
"S bouracími pracemi firma skončí v únoru," uvedl Měřínský. ŘSD už vypsalo tendr na projektanta, který mimo jiné nachystá podrobný rozpočet rozšíření Žabovřeské ulice. Poté bude následovat tendr na stavební firmu.
 
Stavba za 2,7 miliardy už má přes dva roky územní rozhodnutí. Původně se hovořilo o začátku stavby v letošním roce. Pozdější vyjádření ŘSD termín posunulo na přelom let 2015 a 2016.
 
Připravovaný úsek městského okruhu přitom dlouhodobě působí jako dopravní špunt. Dvoupruhová silnice totiž z obou stran navazuje na už hotové čtyřpruhové úseky. Z jedné strany jsou Královopolské tunely, z druhé strany křižovatka Hlinky. Postupně se posunují i termíny dalších staveb městského okruhu, a to Rokytova a Tomkovo náměstí, které mají ulehčit Židenicím. Město letos na začátku roku podepsalo s ŘSD smlouvu a vykupuje pozemky. Původní termín zprovoznění v roce 2020 je však už nyní podle města i ŘSD nereálný.
 
zdroj: ČTK